Niepozorne a zdrowe – jak wykorzystać jagody goji w kuchni?


Istnieją takie rośliny, które wyróżniają się szczególnymi właściwościami prozdrowotnymi. Powinny się zatem znaleźć w każdej odpowiednio zbalansowanej diecie.

Takie właśnie są jagody goji. Dlaczego warto je jeść i do czego można je dodać, żeby stworzyć pyszne i zdrowe posiłki? Jeśli chcecie wiedzieć, koniecznie przeczytajcie do końca dzisiejszy artykuł.

Jagody goji – co to w ogóle jest?

Zacznijmy na początek od kilku słów teoretycznego wstępu, zanim przejdziemy do samych przepisów. Warto bowiem lepiej poznać te niewielkie, czerwonawe owoce.

Jagody są owocami chińskiego drzewa nazywającego się kolcowojem pospolitym lub szkarłatnym. Powszechnie stosowane handlowe określenie „goji” odnosi się do szczególnej odmiany tej rośliny, czyli kolcowoju tybetańskiego.

Te maleńkie owoce od wieków wykorzystuje się w tradycyjnej, chińskiej medycynie, jako wsparcie w leczeniu między innymi chorób serca, płuc, wątroby, a także reumatyzmu. Jagody goji stanowią również wsparcie w budowaniu solidnej odporności organizmu, co może być szczególnie przydatne właśnie teraz, w okresie zimowo-wiosennych przeziębień i grypy.

Co takiego znajduje się w jagodach, że mają tak prozdrowotne właściwości? Przede wszystkim zawierają sporą dawkę białka, składającego się aż z 18 aminokwasów. Występują w nich wartościowe tłuszcze (w tym z grupy omega-6) oraz węglowodany. Goji stanowią niezmiernie cenne źródło witamin, zwłaszcza C, E oraz z grupy B: B1, B2, B6, oraz minerałów, w tym fosforu, żelaza, cynku, miedzi i wapnia.

Ze względu na olbrzymią ilość składników aktywnych oraz mocno prozdrowotne działanie, jagody goji powszechnie uznaje się za superżywność (z angielskiego superfood). Warto zatem wprowadzać je do codziennej diety, aby w naturalny sposób dostarczać do organizmu wielu cennych substancji.

Skoro już wiemy, że naprawdę warto, pozostaje jeszcze pytanie, jak najlepiej podawać jagody goji?

Z czym to się je? Przepisy z wykorzystaniem jagód goji

Jagody goji można kupić w większości sklepów ekologicznych. Ma je w swojej ofercie choćby sklep ze zdrową żywnością SklepAgnex.pl, pełen naturalnych, zdrowych produktów spożywczych i kosmetycznych.

Jak zatem przyrządzać goji? Te niewielkie jagódki, które są spokrewnione z pomidorami, można serwować na wiele sposobów. Niektórzy dodają je do herbaty, inni podgryzają jako zdrową przekąskę między posiłkami. Idealnie smakują także jako ciekawy dodatek do śniadaniowej owsianki lub płatków musli.

Dzisiaj jednak zaproponuję Wam dwa nietypowe pomysły do przetestowania w Waszych kuchniach.

Lemoniada z dodatkiem jagód goji

Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że obecna pora roku raczej zachęca do szukania napojów rozgrzewających, ale przepis na tę lemoniadę należy zdecydowanie do moich ulubionych. Jest przy tym naprawdę prosta do przyrządzenia.

Należy zagotować wodę i dodać do niej nieco syropu klonowego. Tak przyrządzonym roztworem zalewamy jagody i odstawiamy do całkowitego ostygnięcia. Następnie dodajemy sok z jednej cytryny i zimną, gazowaną wodę. Świetnie smakuje z dodatkiem świeżych listków mięty.

Słodycze z dodatkiem goji, czyli pyszne i zdrowe ciasteczka

Kruche ciastka zawsze smakują dobrze i pozwalają na dodawanie do nich naprawdę rozmaitych składników – również jagody goji sprawdzą się w tym przypadku wyśmienicie.

Ciasteczka przygotowuje się z płatków musli, nasion chia, pestek dyni, płynnego oleju kokosowego, goji, jajek i cynamonu.

Jak je przyrządzić? Wystarczy najpierw połączyć w dwóch oddzielnych miskach suche i mokre składniki, a następnie dokładnie je wymieszać, aby uzyskać masę o w miarę jednolitej konsystencji.

Z niej formujemy ciasteczka, które układamy za pomocą łyżki na blasze wyłożonej pergaminem. Pieczemy przez około 20 minut w temperaturze 180 stopni.

***

Pomysłów na wykorzystanie goji może być naprawdę wiele. Dodaje się je zarówno do dań słodkich, jak i wytrawnych. Każdy może znaleźć rozwiązanie dla siebie, do czego Was serdecznie zachęcam.

A może macie już jakieś własne ulubione i oryginalne smaki, w których wykorzystujecie czerwone jagody kolcowoja?

 

« Powyższy artykuł jest sponsorowany »




To też może Cię zainteresować:

Ciasteczka czekoladowe z orzechami pekan i jagodami goji

Łosoś z jagodami goji i szafranowym amarantusem z cukinią

Stir-fry  z czarną fasolą, kolorową komosą ryżową, polędwiczką i jagodami goji

Kieszonki z piersi kurczaka z jagodami goji i orzechami nerkowca na szafranowym puree z kalafiora

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *